Museumnacht 2022
Tijdens Museumnacht Amsterdam op zaterdag 5 november nemen Paulien Oltheten, Annelies Kamen en Maartje Wortel de pont over die vaart tussen de NDSM en Centraal Station. In samenwerking met tentoonstellingsruimte Nieuw Dakota, waar momenteel de tentoonstelling Never Let a Good Crisis Go to Waste te zien is, vertalen deze kunstenaars crises in beeldende kunst en tekst. Annelies Kamen toont een bord waar de tekst “Is this thing on?” op ironische wijze in neonletters flikkert; Paulien Oltheten toont stills uit haar film To those that will, ways are not wanting op de ramen van de pont, waar invloeden van de klimaatcrisis in Iran en Rusland zichtbaar zijn. Maartje Wortel schreef een bijdrage voor de tentoonstelling in Nieuw Dakota waar ze persoonlijk advies deelt over hoe met een crisis om te gaan. Meteen als de pont aanmeert op het NDSM terrein ligt aan de rechterkant Nieuw Dakota. Achter de blauwe gevel tonen Faysal Mroueh, Ehsan Ul Haq en de kunstenaars die op de pont worden getoond werken waarin zij een crisis verbeelden. Bezoek deze tentoonstelling op vertoon van je Museumnacht bandje.
Museumnacht: 5 november, 19:00-22:00
Locaties:
Amsterdam Ferry Festival: NDSM- Centraal Station
Nieuw Dakota: Ms. van Riemsdijkweg 41b, 1033 RC Amsterdam
Paulien Oltheten maakte de film To those that will, ways are not wanting in 2019. In splitscreen zien we twee rivieren in verschillende steden getransformeerd in een nieuwe openbare ruimte. Je kunt op de Wolga in Rusland lopen omdat die bevroren is, en op de bedding van de Zayandeh rivier in Iran omdat die o.a door de klimaatcrisis is opgedroogd.
Op de pont gebruikt Paulien de ramen met het water op de achtergrond en zet deze rivieren tegenover elkaar. Maar verbindt ze ook door de overeenkomsten tussen menselijk gedrag in kaart te brengen. To those that will, ways are not wanting, kan vrij vertaald worden als: waar een wil is, is een weg. Kleine handelingen, bewegingen en interacties met dit landschap tonen de volharding en soms koppigheid in mensen, waar ze ook vandaan komen.
De beelden van de film die drie jaar geleden gemaakt is staan in contrast met de beelden die we op dit moment zien van de twee landen. De normale gang van zaken is nu omgeslagen naar oorlog en geweld. In de film zie je ook momenten waarop mensen worstelen met implementaties van autoriteiten waar niemand beter van lijkt te worden. De onhandigheid van een onschuldig hekje in de publieke ruimte, belemmert de burger eerder dan dat deze er iets aan heeft. Wie bepaalt hoe vrij je bent om te bewegen, en welke vormen van verzet kan je implementeren in je dagelijks leven?
!زن زندگی آزادی ~ Zan, Zendegi, Azadi!
Annelies Kamen presenteert een bord waar in neon de woorden “Is this thing on?” blijven flikkeren. Het werk speelt met ironie: de vraag die het knipperen van het licht oproept, wordt al beantwoord door de letters die het werk vormen: staat het ding nou aan of niet?
De humor die dit kunstwerk heeft is tekenend voor het werk van Kamen. Ze onderzoekt de structuur van een grap en vraagt zich af waarom mensen humor gebruiken om te navigeren in het dagelijks leven. Ze is onder andere geïnteresseerd in slapstick, waarin duidelijk geënsceneerde en soms pijnlijke situaties een ontspannend effect hebben op het publiek. Maar lost het daadwerkelijk ook iets op? Wordt de wereld er beter van? Kamen vangt je in een loop van ongemakkelijkheid en ontbloot de machtsrelaties die in grappen zitten.
Meetsysteem’s laatste album Cr:GO is voortgekomen uit de magie die chaos en crisis met zich meebrengen. Meetsysteem levert een bijdrage om 20:30 op de NDSM pont die daarna over de luidsprekers van de pont is te horen.